Gjatë mandatit të tij të dytë, Presidenti Donald Trump është i fokusuar në sigurinë amerikane dhe kundër ndikimit global të Kinës.
Në qendër të kësaj axhende është Kanali i Panamasë, të cilin presidenti i SHBA-së është zotuar ta “marrë përsëri” nga Panamaja, duke përmendur pronësinë kineze të disa prej operacioneve të portit si një shenjë se Kina po drejton tani kanalin.
Në një hap të rëndësishëm, gjigandi amerikan i menaxhimit të aseteve BlackRock ka rënë dakord të blejë dy porte në të dy skajet e Kanalit të Panamasë nga një firmë me bazë në Hong Kong, CK Hutchison Holdings.
Megjithatë, problemi i menaxhimit të portit, i karakterizuar nga ndërhyrja dhe kontrabanda kineze nga interesat e Amerikës Latine, shtrihet më tej se Panamaja dhe prek Evropën. Për të marrë kontrollin e sigurisë së saj dhe për t’u lidhur me Presidentin Trump, Evropa duhet urgjentisht të marrë kontrollin e porteve të saj.
Në fakt, CK Hutchison Holdings ka një prani të gjerë në Evropë, duke zotëruar porte në Spanjë, Gjermani, Belgjikë, Poloni, Suedi, Holandë dhe MB. Ndërsa interesi i Kinës për portat drejt Evropës ngriti shqetësime nga Parlamenti Evropian, situata mbetet e vështirë për t’u kontrolluar.
Portet evropiane nuk janë vetëm pjesë e një infrastrukture kritike, por edhe një përgjegjësi e drejtpërdrejtë e sigurisë. Dekada e fundit pa një rritje të konsiderueshme në përdorimin e transportit me kontejnerë për të transportuar drogë të paligjshme në Evropë. Europol është nën një betejë të vazhdueshme me organizatat kriminale që kontrabandojnë sasi të mëdha kokaine në kontejnerë nga Amerika e Jugut në BE përmes porteve kryesore, si ato në Hamburg (Gjermani), Antwerp (Belgjikë) dhe Roterdam (Holandë).
Në hetimin e vitit të kaluar, Europol sekuestroi 35 ton kokainë në këto porte, me burim në Ekuador dhe transportuar nga Kolumbia, Ekuador, Surinami, Guajana dhe Paraguaj.
Trafiku i drogës lidhet shpesh me korrupsionin e zyrtarëve dhe stafit që punojnë në porte, si dhe në nivelin më të lartë qeveritar.
Krahas Evropës Perëndimore, rrezikohet edhe Ballkani. Një rast interesant paraqitet në projektin miliardarë të Portit të Durrësit në Shqipëri.
Kontrata fillestare me EMS Shipping Trading GMBH të Gjermanisë, që synonte menaxhimin e një prej terminaleve të portit, e bëri portin një qendër kryesore ekonomike për Shqipërinë. Megjithatë, pasi qeveria shqiptare anuloi në mënyrë të njëanshme marrëveshjen për t’i hapur rrugën një projekti të ri turistik, kompania gjermane e çoi çështjen në gjykatën amerikane.
Megjithatë, kur në korrik 2024 EMS tërhoqi papritur padinë e saj ndërkombëtare, ajo ia shiti koncesionin për 13 milionë euro kompanisë kroate Schaphad.o.o. Ndërsa në dukje një transaksion i padëmshëm, një zhytje më e thellë në kompaninë kroate tregoi lidhje të pakëndshme me njerëzit me marrëdhënie biznesi të diskutueshme në Ekuador dhe Kolumbi, siç sugjeroi ish-ministri i Drejtësisë i Shqipërisë, Gazment Bardhi.
Në një X fije të fundit, Bardhi theksoi një kontrast të mprehtë midis rimarrjes së pronësisë së porteve strategjike nga SHBA dhe përfshirjes së Shqipërisë në korrupsion në lidhje me këtë çështje. Sipas deputetit, Schaphad.o.o. është një ent potencial proxy që mbulon interesat kroate dhe shqiptare që synon të kontrollojë të gjithë linjën e menaxhimit të portit të ri që do të ndërtohet në Porto Romano të Shqipërisë.
Përfshirja e Schaphad.o.o. ndodhi pasi Ministrja Shqiptare e Energjisë, Infrastrukturës dhe Transportit, znj. Belinda Balluku, udhëzoi ish-drejtorin e Portit të Durrësit, z. Pirro Vengu, të kontaktonte kompaninë shumëkombëshe MAERSK për të gjetur një zgjidhje.
Me Schaphad.o.o. si kompani frontale, një oligark shqiptar, me mbështetjen e drejtuesve rajonalë të MAERSK, po përpiqet të sigurojë të drejtat ekskluzive të operimit për portin e ri në Porto Romano për 45 vitet e ardhshme. Edhe pse tenderi për këtë projekt ende nuk është shpallur zyrtarisht, opozita shqiptare dyshon se është një proces i manipuluar dhe i paracaktuar.
Përveç korrupsionit të nivelit të lartë, mungesës së kontrolleve të duhura të sigurisë dhe kujdesit të duhur, çështja përshpejtohet më tej nga lidhjet e pronarëve të Schaphad.o.o. me Ekuadorin dhe Kolumbinë. Ish-ministri i drejtësisë i Shqipërisë shprehu shqetësimin se këto vende, të njohura për trafikun e drogës në Evropë, mund të përdoren gjithnjë e më shumë si rrugë potenciale për trafikun e drogës me destinacion Shqipërinë, duke kërcënuar më tej sigurinë e Ballkanit.
Për të siguruar që Evropa të mbetet një rajon i sigurt dhe sovran, i lirë nga ndikimi i jashtëm i panevojshëm, është thelbësore që kombet evropiane t’i japin përparësi transparencës dhe llogaridhënies në operacionet e tyre portuale. Shtetet e Bashkuara, nën fokusin e ripërtërirë të Presidentit Trump në sigurimin e infrastrukturës kritike nga aktorët keqdashës, kanë dhënë një shembull të qartë duke nxitur për një mbikëqyrje dhe kontroll më të madh mbi portet strategjike.
Për Evropën, veçanërisht për Ballkanin, përafrimi me këtë vizion nuk është thjesht një çështje mundësie ekonomike, por e sigurisë kombëtare dhe rajonale. Kërcënimi i trafikut të drogës, krimit të organizuar dhe ndërhyrjes së huaj vetëm do të përshkallëzohet pa veprime të menjëhershme dhe vendimtare.
Ballkani është një rajon strategjik evropian që mund të përfitojë nga integrimi dhe investimet e mëtejshme evropiane nga SHBA – detyra që do të jetë e pamundur të arrihen nëse vendet në rajon nuk përputhen me axhendën e Presidentit Trump.
Koloneli Wes Martin, është një kolonel i pensionuar i ushtrisë amerikane, ka shërbyer në pozicione të zbatimit të ligjit në mbarë botën dhe ka një MBA në Politikë Ndërkombëtare dhe Biznes.