Gjatë historisë, veshja e zezë ka nënkuptuar pushtet, rebelim, vdekje, seks dhe më shumë. Deborah Nicholls-Lee eksploron thellësitë e ngjyrës më të përjetshme të modës dhe se si Cristóbal Balenciaga e bëri atë ikonë.
Është një nga “ngjyrat më dobësuese”, tha Christian Dior. “Ai afirmon, dizajnon dhe stilon,” tha Yves Saint-Laurent. Ishte ngjyra e zgjedhur e Coco Chanel dhe Karl Lagerfeld rrallë vishej me ndonjë gjë tjetër. Nga veshjet e forta në punë deri tek fustanet pa kurriz në gala me shkëlqim, silueta e zezakëve nuk del kurrë nga moda.
Cristóbal Balenciaga (1895-1972), dizajner për të pasurit dhe mbretërit (Grace Kelly, Jackie Kennedy, Audrey Hepburn…), e dinte këtë më mirë se kushdo. I lavdëruar në qarqet më të larta të modës si ‘le ma ître’ (mjeshtri) përkushtimi i stilistit spanjoll ndaj të zezës bëri shumë për ta ngritur atë nga veshjet funerale.
Për të shënuar 50 vjetorin e vdekjes së Balenciaga-s, Balenciaga in Black po shfaqet aktualisht në Kunstmuseum në Hagë. Ky bashkëpunim mes Maison Balenciaga dhe Palais Galliera tashmë ka bërë turne në Teksas dhe Paris. Ekspozita paraqet më shumë se 100 nga kryeveprat mahnitëse të zeza të stilistit.
“Ai përdori të zezën më shumë se çdo stilist tjetër dhe e përdori atë në një mënyrë shumë të ndryshme,” tha për BBC Culture Madelief Hohé, kuratorja e ekspozitës.
Coco Chanel, një mikeshë e mirë e Balenciaga-s, ishte gjithashtu e mahnitur nga e zeza dhe koncepti i saj i fustanit të zi të viteve 1920 është ende popullor sot. “Ajo e përdori atë si një veshje për t’ju ndihmuar gjatë ditës,” shpjegon Hohé. “Nëse do të ndryshonit aksesorët tuaj, fustani juaj i vogël i zi do të ishte i përsosur për të gjitha llojet e rasteve. Kjo është një qasje krejtësisht e ndryshme, pasi Balenciaga përdori ngjyrën si pjesë të dizajnit.”
“Kur kishte pëlhurën përpara, ai e dinte se çfarë lloji të zezë donte të nxirrte me materialin”, tha Gaspard de Massé nga Arkivi Balenciaga në Paris për BBC Culture. “Ju keni shumë të zeza brenda të zezës”, shpjegon ai. “Ndonjëherë është gri, ndonjëherë është kafe, nganjëherë blu. Ndonjëherë është sikur po zhytesh në të zezë, sidomos për kadife. Ndonjëherë është kaq e thellë, hyn dhe zbulon diçka të re.”
Por Balenciaga nuk është i vetëm në entuziazmin e tij për të zezën. Dolce & Gabbana , Versace dhe Yohji Yamamoto , të gjithë publikuan koleksione me bazë ngjyrë të zezë në javët e fundit të modës. Në fund të fundit, e zeza shet – në pasarelë dhe jashtë saj. Dizajnerët e bluzave, si Bonfire dhe Spreadshirt , raportojnë se e zeza tejkalon çdo ngjyrë tjetër. Asgjë tjetër nuk e bën grafikën të shfaqet aq shumë.
‘E zeza ishte bërë një ngjyrë që thoshte se je serioz; thoshte se kishe për qëllim biznes; thoshte se ishe i fortë, ndoshta i frikshëm’ – John Harvey
Joshja e të zezës është në fakt një mekanizëm mbijetese, shpjegon shkrimtari dhe kritiku John Harvey, autor i The Story of Black . “Qelizat bipolare brenda syrit dërgojnë sinjale elektrike kur shohin dritë dhe kur shohin errësirën”, thotë Harvey për BBC Culture. E zeza është gjithashtu një ngjyrë praktike. Shumë vende islamike e përdorin të zezën nga ekspertët, duke përdorur thithjen e