Nga Avokati Altin Goxhaj
Andi Dobrushi, Drejtor i Soros doli sot dhe tha ne TV se Fondacioni Soros eshte teresisht shqiptar dhe e ka mbeshtetur Reformen se ia paska kerkuar Kuvendi! Tha edhe se jane te pavarur 😀
Por sipas vete Projektit te Reformes ne Drejtesi qe vazhdon te mbahet sekret nga Dobrushi (qe pas 2 vjetesh qe une e akuzoj publikisht tha per here te pare “nuk fshihemi” dhe “jemi te hapur per tu pergjigjur cdo kujt”) el se projekti nuk eshte bere Dobrushi por nga
Ja cfare thote vete Fondacioni Soros qe ne 2013 ne Strategjine e tij 2014-2017: REFORMEN E IDEOI DHE UDHEHOQI SOROSI (kishte vite qe punonte per kete dite) DHE ISHTE SOROSI QE I KERKOI PARLAMENTIT, PARTIVE, AMBASADES AMERIKANE DHE KE TE PERFSHIHESHIN!!! Ky dokument sekret eshte zbuluar nga Wikileaks dhe DC Leaks!
Ja kush e kerkoi, ideoi, financoji, drejtoji dhe realizoji Reformen ne Drejtesi:
Kush di anglisht le te lexoje me poshte ne origjinal:
“… I ngritur që në diskutimet zgjedhore 2013, tani është koha optimale për fondacionin të kapë momentin dhe të fillojnë përpjekjet e saj për reformën kushtetuese. Fondacioni Soros është organizata më e e mirë e mundshme në Shqipëri për të marrë në këtë sfidë. Ajo ka fuqinë organizuese të nevojshme për të përfshirë në të gjithë palët dhe numrin më të madh të aktorëve vendas dhe ndërkombëtar të nevojshme për këtë fushatë. Ajo shihet si neutrale politikisht në një shtet të paepur nga polarizimi politik. Ajo tashmë ka përgatitur disa studime në legjislacionin lidhur me komisionet parlamentare hetimore, pavarësinë e gjyqësorit dhe Gjykatën Kushtetuese. Kjo fushatë do të ndërtojë në konkluzionet dhe rekomandimet e këtyre ccështjeve.”
“… Koalicioni i sapozgjedhur qeverisës është zotuar për të reformuar kushtetutën. OSFA do të punojë me të, ku është e mundur dhe e përshtatshme, për ta mbajtur atë në këtë angazhim, duke punuar për ta udhëhequr dhe ti japë formë rezultatit të saj. Qeveria ka 84 nga 94 vota që kërkohen për të ndryshuar Kushtetutën, që do të thotë se ndërtimi i konsensusit me opozitën do të jetë i nevojshëm (dhe është shumë e dëshirueshme nga pikëpamja demokratike). Duke marrë një rol aktiv në këtë proces Fondacioni Soros do të sigurojë që reforma kushtetuese të kalojë në një proçes transparente, përfshirës dhe demokratik çka janë gjëra që asnjëra nga partitë politike nuk janë të besueshme për ta bërë.”
“… BE-ja dhe SHBA kanë ndikim të rëndësishëm dhe kanë rolin e levave në Shqipëri dhe Fondacioni Soros do të lobojë pranë tyre për tu kërkuar që të rivendosin kontrollin dhe balancat e mjaftueshme në vend (duke I përfshirë ata për ta kthyer në një kusht të negociatave të mëtejshme për anëtarësim në BE).”
“… Si e tillë, Fondacioni Soros ndihet i detyruar për të marrë në këtë sfidë. Fondacioni Soros do të ndjekë ndryshimet kushtetuese që shtyjnë Shqipërinë drejt duke u bërë një shtet i institucioneve dhe jo një shtet i partive.”
“… Ndërsa do të punojë me forcat politike, Fondacioni Soros do të mbledh grupet e palëve të interesuara për të analizuar dobësitë e Kushtetutës, zhvilluar propozimet e reformës, organizojë debate publike për këto propozime, dhe, më e rëndësishmja, të organizojë mitingje të popullsisë për të kërkuar reforma kushtetuese.”
Materiali origjinal i plote:
Foundation Concepts and Initiatives
OSFA’s big ideas include: Reforming the constitution to reestablish a system of checks and balances,
I. Constitutional Reform: Revisions to the Albanian constitution in 2008 dramatically eroded the country’s system of checks and balances. In order to bring about transformative change, especially with regards to the rule of law, OSFA will spearhead a broad-based coalition of actors to develop, shape, and advocate for significant constitutional reform. Achieving this will not be easy or quick. There are vested political interests in preserving the status quo. Yet OSFA and its civil society partners recognize that many of the challenges they regularly confront—from pervasive impunity to endemic corruption—stem from structural deficiencies in the constitution. As such, the foundation feels compelled to take on this challenge. OSFA will pursue constitutional changes that push Albania towards becoming a state of institutions rather than a state of parties. Changes that help to instill checks and balances between the legislative, executive and judicial branches; that strengthen the role of the president; that reduce political influence in the appointment processes of Constitutional and Supreme Court judges, and; that increase the independence of public institutions such as the General Prosecutor’s office, the Statistical Office, and the Ombudsperson.
The newly-elected governing coalition has pledged to reform the constitution. OSFA will work with it—where possible and appropriate—to hold it to this commitment, while working to lead and shape its outcome. The Government has 84 of the required 94 votes to amend the constitution, meaning that consensus-building with the opposition will be needed (and is highly desirable from a democratic standpoint). By taking a proactive role in this process OSFA will ensure that constitutional reform is advanced in a transparent, inclusive and democratic manner—something none of the political parties can be trusted to do.
While reaching out to political forces, OSFA will also convene stakeholder groups to analyze the constitution’s weaknesses, develop reform proposals, publically debate those proposals, and, most importantly, rally the population to demand constitutional reform. To be sure, many of OSFA’s civic partners have differing views on the specific reform solutions that should be proposed. The foundation’s job will be to help flesh out, analyze and rigorously probe these ideas with stakeholder groups to discern their merit and relevance to the Albanian context.
These stakeholder groups will include a wide array of civic partners, including: the Civil Forum (of Former Albanian Presidents), former authors of the constitution, law faculties, the media, and international actors with leverage in Albania, such as the Venice Commission, the CoE, and the EU Delegation. OSFA will put forth citizen petitions and organize university debates and media campaigns around this issue.
Having been raised in the 2013 electoral discussions, now is the optimal time for the foundation to seize the momentum and begin its push for constitutional reform. OSFA is the best-placed organization in Albania to take on this challenge. It has the convening power required to corral the multitude of domestic and international actors needed for this campaign. It is seen as politically neutral in a country dogged by political polarization. It has already prepared several studies on legislation concerning parliamentary investigative commissions, judicial independence and the Constitutional Court. This campaign would build on the conclusions and recommendations of those inquiries.
OSFA will also draw on specialized expertise from within the Network to advance this process, namely from the Justice Initiative (constitutional reform analysis), the Think Tank Fund (sharing of regional experiences) and OSEPI (constitutional reform in EU Candidate Countries). OSFA would welcome a broader discussion with the network on the methods and ambitions we as an organization pursue with regards to constitutional reform. Outside of the network the foundation anticipates receiving expert and perhaps material support from other donors. The EU and US have significant influence and leverage in Albania and OSFA will lobby them to demand the re-establishment of sufficient checks and balances in the country (including making this a condition for further EU accession negotiations).
By the end of 2014 the foundation will have undertaken a comprehensive assessment of the Constitution chapters that need to be revised, including the identification of best practices and processes from other state constitutions and their potential applicability to the Albanian context. It will also probe the political class and society more generally to better understand the amendments that are likely to be welcomed and accepted. In 2015 the foundation will put forth a preliminary set of constitutional reform proposals developed by a broad-based and representative pool of stakeholders. It will have initiated public debates and discussions around this set of proposals. Through this process OSFA will have built a coalition of interested parties to assertively back the campaign for constitutional reform. Ideally, within four years the fruits of this campaign will result in positive constitutional reform. At a minimum, the parliament should be debating the proposals and the public should be energized around the cause. If the constitution has not yet been amended, the coalition will infuse this campaign into the 2017 election cycle through public discussions, debates, petitions and new media campaigns. In doing so it will seek to get firm, concrete and specific commitments from both main political parties to move towards fixing the broken system.
Pushing for constitutional reform is always a risky gambit. The foundation might be attacked politically by actors interested in preserving the status quo. The political parties could ignore the process; if they do, rallying public support and demand becomes even more important. The constitution could potentially end up in worse shape than it is now. OSFA recognizes these risks. But it believes that without constitutional reform much of civil society’s efforts to make Albania more democratic and accountable build on quicksand.